Tuesday 5 June 2018

BUAH TERAJAN RASA KELAT MANIS

Siapa pernah makan buah terajan. Buah terajan rasa kelat-kelat manis. Pokok terajan banyak tumbuh sekitar kawasan kampung. Buah terajan (nama di Kelantan dan mungkin juga di tempat-tempat lain ikut dailek masing-masing) memang mudah tumbuh di kawasan rumah. Nama rasmi pokok terajan ialah mertajam atau nama sainstifiknya Erioglossum rubiginosum.

Pokok mertajam mencapai ketinggian antara 5 hingga 12 meter. Pokok mertaham mempunyai daun pinat 4 hingga 6 pasang. Saiznya besar iaitu lebih kurang 5cm dan mempunyai reramput halus serta peruratan pinat.

Bunga mertajam berwarna putih, bentuknya bulat dan berpetal 4. Buah mertajam berukuran kecil, berwarna kuning semasa muda dan bertukar menjadi merah dan kundang gelap bila matang.

Diakui kini pokok mertajam semakin sukar ditemui dan dikategorikan sebagai pokok nadir. Justeru, generasi muda hari ini mungkin tidak pernah melihat pokok mertajam, apatahlagi memakain buah mertajam yang 'lazat' dan mendapat sambutan pada masa dahulu.

Selain buah mertajam yang enak dimakan, daun mertajam dikatakan boleh hilangkan jerawat dan tidak meninggalkan sebarang kesan parut. Daun mertajam juga digunakan untuk merawat luka tanpa meninggalkan parut.

No comments:

Post a Comment