Sunday, 8 June 2025

ADAKAH BATAL WUDUK SUAMI ISTERI BERSENTUH

 
Seseorang wanita meminta pandangan umum. Suaminya mengatakan sentuhan suami isteri tidak membatalkan wuduk. Jadi wanita ini meminta pandangan dalam laman sosial tentang hal ini.
 
Dalam ruangan balasan, banyak yang mengkritik pandangan dikemukakan oleh suaminya.
 
Pertama sekali, pandangan yang suami puan sebut itu adalah pandangan muktabar dalam kalangan ulamak Ahli Sunnah. Iaitu pandangan yang terdapat dalam mazhab Maliki dan Hanbali.
 
Tidak menjadi kesalahan pun sekiranya sesiapa yang hendak berpegang mana-mana mazhab sebagai amalan peribadi selagi dia yakini itu adalah pandangan yang benar.
Bahkan ada juga wajah dalam mazhab Syafie yang menyebutkan tidak terbatal jika sentuhan itu bukan disengajakan.
 
Ada juga sebilangan kecil ulama Syafieyah cenderung kepada orang yang disentuh tidak batal wuduknya. Namun ini dikritik oleh ulama Syafieyah yang lain. Qawl muktamad mazhab Syafie kedua-dua keadaan itu terbatal wuduk.
 
Dalam ruangan komen pula ada yang memberi komentar tidak boleh ikut pandangan mazhab lain yang memudahkan. Saya cenderung kepada boleh ikut pandangan sesuatu mazhab lain walaupun mudah sekiranya pandangan itu mempunyai hujah dan dalil yang kukuh.
 
Contohnya kenapa ketika tawaf kita ikut mazhab Hanafi, Maliki dan Hanbali berkaitan tidak terbatal wuduk akibat sentuhan berlaku? Jawapannya kerana pandangan itu memudahkan kita. Memang akan ada pihak yang jawab: "Kita ikut sebab ada keperluan dan hajat, bukan saja-saja".
 
Ini ayat berlapik kerana menjaga adab, namun hakikat dan realitinya pandangan yang mengatakan batal tersebut memberatkan kita dalam situasi tersebut ketika tawaf. Sebab itu kita mengikut pandangan yang mengatakan tidak batal yang memudahkan kita dalam situasi tersebut. Ini realiti, sebab ia memudahkan kita apabila dalam keadaan mendesak.
 
Yang terbaik adalah kita mengikuti sesuatu pandangan itu atas dasar keyakinan terhadap hujah yang diberikan. Ada sahaja orang yang asalnya bermazhab Syafie, namun ketika kursus umrah belajar hujah-hujah ulama yang berpandangan tidak batal, lalu mereka menyakini pandangan itu dan amalkan dalam kehidupan. Tiada masalah. Kita bebas amal mana-mana pandangan mazhab muktabar untuk amalan peribadi.
 
Antara dalil jumhur ulamak yang mengatakan tidak batal adalah hadis dalam Sahih Muslim. Aisyah berkata: "Aku kehilangan (tidak dapat lihat Rasulullah) pada suatu malam daripada tempat tidur, maka aku pun mencarinya, lalu tanganku berada di atas perut dua kaki baginda".
 
Ini dalil yang digunakan oleh ulama yang mengatakan tidak batal wuduk. Hujah yang agak menyakinkan.
 
Ulama yang berpandangan batal wuduk pula berihtimal (mengandaikan) kemungkinan sentuhan Aisyah kepada Rasulullah itu ada berlapik ataupun penghalang. Bukan terus sentuh kaki. Hakikatnya itu hanya andaian. Tidak disebutkan dalam riwayat itu sentuhan itu berlapik dengan jubah dan sebagainya.
 
Sebab itu kita tidak hairan ada sebahagian ulama termasuklah juga sebilangan kecil ulama Syafieyah cenderung kepada orang yang disentuh tidak batal wuduk. Namun ini bercanggah dengan qawl muktamad mazhab.
 
Jika ikut mazhab lain yang tertentu, kedua-dua mereka yang menyentuh dan disentuh tidak batal sekiranya tidak ada syahwat atau nafsu. Mazhab Hanafi pula beranggapan jimak membatalkan wuduk. Boleh ikut pandangan-pandangan ini kerana ia juga pandangan muktabar dan mempunyai hujah dan dalil sokongan jika seseorang yakini hujah dan dalilnya.
 
Cuma, nasihat saya kepada Imam yang bertugas di negeri-negeri bermazhab Syafie, elakkanlah bersalam menyentuh isteri kemudian terus masuk masjid jadi imam dalam keadaan dilihat oleh jemaah. Ini dapat mendatangkan keraguan pada makmum kerana ramai orang awam yang tidak tahu lagi hukum berkaitan hal ini. Tiada masalah sekiranya berada di tempat yang orang-orang faham ikhtilaf dalam fiqh.
 
Adapun untuk berpegang dengan pandangan ini secara peribadi, maka tiada masalah dan tiada apa-apa halangan. Silakan.
 
Akhir sekali, mazhab-mazhab yang ada ini membantu kita untuk memahami hukum hakam agama. Mazhab bukanlah penjara dan bukan juga satu agama sehingga seseorang diwajibkan mengikat diri dengan satu mazhab dalam kesemua permasalahan hingga tidak boleh keluar daripadanya.
 
Ulama-ulama Syafieyah juga ada menganjurkan mengikut pandangan lain dalam beberapa permasalahan tertentu. Kita mengambil manfaat daripada khazanah dunia Islam daripada himpunan ilmu para ulamak terdahulu dalam memahami nas.
 
Oleh: Dr Rozaimi Ramle

No comments:

Post a Comment