Seseorang wanita meminta pandangan umum. Suaminya mengatakan
sentuhan suami isteri tidak membatalkan wuduk. Jadi wanita ini meminta
pandangan dalam laman sosial tentang hal ini.
Dalam ruangan balasan, banyak yang mengkritik pandangan
dikemukakan oleh suaminya.
Pertama sekali, pandangan yang suami puan sebut itu adalah
pandangan muktabar dalam kalangan ulamak Ahli Sunnah. Iaitu pandangan yang
terdapat dalam mazhab Maliki dan Hanbali.
Tidak menjadi kesalahan pun sekiranya sesiapa yang hendak
berpegang mana-mana mazhab sebagai amalan peribadi selagi dia yakini itu adalah
pandangan yang benar.
Bahkan ada juga wajah dalam mazhab Syafie yang menyebutkan tidak terbatal jika sentuhan itu bukan disengajakan.
Ada juga sebilangan kecil ulama Syafieyah cenderung kepada
orang yang disentuh tidak batal wuduknya. Namun ini dikritik oleh ulama
Syafieyah yang lain. Qawl muktamad mazhab Syafie kedua-dua keadaan itu terbatal
wuduk.
Dalam ruangan komen pula ada yang memberi komentar tidak
boleh ikut pandangan mazhab lain yang memudahkan. Saya cenderung kepada boleh
ikut pandangan sesuatu mazhab lain walaupun mudah sekiranya pandangan itu
mempunyai hujah dan dalil yang kukuh.
Contohnya kenapa ketika tawaf kita ikut mazhab Hanafi,
Maliki dan Hanbali berkaitan tidak terbatal wuduk akibat sentuhan berlaku?
Jawapannya kerana pandangan itu memudahkan kita. Memang akan ada pihak yang
jawab: "Kita ikut sebab ada keperluan dan hajat, bukan saja-saja".
Ini ayat berlapik kerana menjaga adab, namun hakikat dan
realitinya pandangan yang mengatakan batal tersebut memberatkan kita dalam
situasi tersebut ketika tawaf. Sebab itu kita mengikut pandangan yang
mengatakan tidak batal yang memudahkan kita dalam situasi tersebut. Ini
realiti, sebab ia memudahkan kita apabila dalam keadaan mendesak.
Yang terbaik adalah kita mengikuti sesuatu pandangan itu
atas dasar keyakinan terhadap hujah yang diberikan. Ada sahaja orang yang
asalnya bermazhab Syafie, namun ketika kursus umrah belajar hujah-hujah ulama
yang berpandangan tidak batal, lalu mereka menyakini pandangan itu dan amalkan
dalam kehidupan. Tiada masalah. Kita bebas amal mana-mana pandangan mazhab
muktabar untuk amalan peribadi.
Antara dalil jumhur ulamak yang mengatakan tidak batal
adalah hadis dalam Sahih Muslim. Aisyah berkata: "Aku kehilangan (tidak
dapat lihat Rasulullah) pada suatu malam daripada tempat tidur, maka aku pun
mencarinya, lalu tanganku berada di atas perut dua kaki baginda".
Ini dalil yang digunakan oleh ulama yang mengatakan tidak
batal wuduk. Hujah yang agak menyakinkan.
Ulama yang berpandangan batal wuduk pula berihtimal
(mengandaikan) kemungkinan sentuhan Aisyah kepada Rasulullah itu ada berlapik
ataupun penghalang. Bukan terus sentuh kaki. Hakikatnya itu hanya andaian.
Tidak disebutkan dalam riwayat itu sentuhan itu berlapik dengan jubah dan
sebagainya.
Sebab itu kita tidak hairan ada sebahagian ulama termasuklah
juga sebilangan kecil ulama Syafieyah cenderung kepada orang yang disentuh
tidak batal wuduk. Namun ini bercanggah dengan qawl muktamad mazhab.
Jika ikut mazhab lain yang tertentu, kedua-dua mereka yang
menyentuh dan disentuh tidak batal sekiranya tidak ada syahwat atau nafsu.
Mazhab Hanafi pula beranggapan jimak membatalkan wuduk. Boleh ikut
pandangan-pandangan ini kerana ia juga pandangan muktabar dan mempunyai hujah
dan dalil sokongan jika seseorang yakini hujah dan dalilnya.
Cuma, nasihat saya kepada Imam yang bertugas di
negeri-negeri bermazhab Syafie, elakkanlah bersalam menyentuh isteri kemudian
terus masuk masjid jadi imam dalam keadaan dilihat oleh jemaah. Ini dapat
mendatangkan keraguan pada makmum kerana ramai orang awam yang tidak tahu lagi
hukum berkaitan hal ini. Tiada masalah sekiranya berada di tempat yang
orang-orang faham ikhtilaf dalam fiqh.
Adapun untuk berpegang dengan pandangan ini secara peribadi,
maka tiada masalah dan tiada apa-apa halangan. Silakan.
Akhir sekali, mazhab-mazhab yang ada ini membantu kita untuk
memahami hukum hakam agama. Mazhab bukanlah penjara dan bukan juga satu agama
sehingga seseorang diwajibkan mengikat diri dengan satu mazhab dalam kesemua
permasalahan hingga tidak boleh keluar daripadanya.
Ulama-ulama Syafieyah juga ada menganjurkan mengikut
pandangan lain dalam beberapa permasalahan tertentu. Kita mengambil manfaat
daripada khazanah dunia Islam daripada himpunan ilmu para ulamak terdahulu
dalam memahami nas.
Oleh: Dr Rozaimi Ramle
Bahkan ada juga wajah dalam mazhab Syafie yang menyebutkan tidak terbatal jika sentuhan itu bukan disengajakan.
No comments:
Post a Comment