Thursday 4 January 2018

KEDUDUKAN ISLAM TERBELA DI MALAYSIA

Perlembagan Persekutuan yang memberi kedudukan istimewa kepada agama Islam. Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan meletakkan Islam sebagai agama persekutuan. Maka itu, sesuai dengan kedudukan itu, keputusan-keputusan kes yang dibawa ke mahkamah memberi kelebihan kepada hak umat Islam di Malaysia.

Perjuangan menegakkan kebenaran dan kedaulatan agama Islam di negara ini ternyata mendepani cabaran getir serta ujian atau liku-likunya yang tersendiri.

Sebelum itu, disebabkan kegagalan menghayati kedudukan sebenar agama Islam menurut Perlembagaan, telah mendorong berlakunya kesilapan, hatta oleh seorang hakim sendiri.

Maka tercetuslah keputusan yang salah sehingga membangkitkan kemarahan dalam kalangan umat Islam.

Sebagai contoh dalam kes kalimah Allah, hakim pada peringkat Mahkamah Tinggi, telah melakukan kesilapan memetik Islam hanya sekadar agama rasmi dan lebih rendah daripada hak kebebasan beragama, namun ia dibetulkan Mahkamah Rayuan.

Mahkamah Persekutuan seterusnya pula mengesahkan dan meneguhkan keputusan Mahkamah Rayuan serta berjaya mengekang usaha untuk mencemarkan kesucian nama Allah sebagai Tuhan Yang Maha Esa berteraskan prinsip ajaran tauhid.

Berdasarkan peruntukan ini, jelas kebebasan beragama merupakan elemen-elemen hak asasi yang dijamin dan dilindungi di negara ini.

Walau bagaimanapun, perlu disedari bahawa kebebasan beragama sebagaimana diperuntukkan di bawah peruntukan tersebut tidak boleh ditafsir dengan begitu luas.

Justeru, adalah menjadi kewajipan kerajaan sama ada pada peringkat Persekutuan mahupun Negeri untuk menunaikan sumpah yang dilafazkan oleh Baginda Yang di-Pertuan Agong dengan nama suci Allah untuk memelihara kedaulatan agama Islam sebagai agama negara pada setiap masa.

Dalam hubungan ini, amatlah tidak wajar bagi mana-mana pihak untuk melemparkan tohmahan liar terhadap institusi-institusi Islam seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM) sebagai badan yang tidak berperlembagaan dan merupakan kelompok radikal yang memperjuangkan radikalisme.

Hakikatnya mereka yang tergamak membuat tohmahan sebegini merupakan kelompok radikal Islam yang wajib dipantau oleh pihak keselamatan.

Hal ini disebabkan mereka mempromosikan perasaan tidak setia kepada Raja dan Negara malah ada yang merancang untuk menghapuskan “Raja dan Agama” di negara ini.

Secara tuntasnya, kerajaan Malaysia secara berpelembagaan menjaga kedudukan Islam sebagai agama persekutuan dan memberi hak-hak yang sewajarnya atas kedudukan itu.

No comments:

Post a Comment