Friday 5 January 2018

PEMIMPIN LIBERAL GADAI KEPENTINGAN AGAMA

Fahaman menuntut hak asasi manusia yang gah di barat kini menular di Malaysia. Malang sekali pihak menyokong fahaman liberal itu termasuk mereka yang mendakwa arif dalam agama Islam dan mengaku sebagai pemimpin Islam.

Serangan pemikiran terhadap pemimpin yang mengaku pemimpin Islam di Malaysia lebih bermatlamatkan politik. Mereka melakukan kerana atas kehendak pemimpin politik bukan dari kalangan orang Islam.

Hal itu tiada kerana lain, melainkan untuk mendapat sokongan di kalangan pengundi bukan Islam.

Benteng terakhir menghalang kerakusan pejuang fahaman menentut hak asasi manusia yang mengarut dan setaraf cara hidup haiwan ialah Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan meletakkan Islam sebagai agama persekutuan.

Maka itu, sesuai dengan kedudukan itu, keputusan-keputusan kes yang dibawa ke mahkamah memberi kelebihan kepada hak umat Islam di Malaysia.

Antara yang diperjuangkan golongan menuntut hak asasi manusia ialah mengiktiraf perkahwinan sejenis dan amalan LGBT. Amalan itu bukan sahaja bertentangan dengan ajaran Islam, bahkan tiada agama lain yang mengakui itu sebahagian amalan agama mereka.

Sekarang ini kedudukan Islam dipertahankan dengan kukuh oleh Perlembagaan dan dasar pentadbiran negara. Kerajaan sedaya mungkin akan menjayakan Maqasid Syariah yang bermatlamatkan untuk mempertahankan agama, nyawa, harta, akal dan keturunan.

Setiap individu atau kelompok tidak boleh menuntut hak kebebasan secara mutlak mengikut selera dan pemikirannya sendiri. Ini kerana, hak yang dituntut itu berkemungkinan akan menjejas hak orang atau pihak lain.

Pengorbanan besar bangsa Melayu yang beragama Islam untuk menerima semua penduduk Tanah Melayu tanpa mengira agama, bangsa, asal dan keturunan jelas berlandaskan ajaran Islam yang menyemai prinsip kemanusiaan yang luhur dalam jiwa orang Islam.

Ini sudah tentu berbeza misalnya dengan penempatan kaum Yahudi Israel di bumi Palestin oleh penjajah British dan Amerika Syarikat. Kewujudan kaum Yahudi Zionis menjadi musibah bagi umat Islam yang merupakan penduduk asal Palestin.

Sungguhpun agama Islam dimartabatkan sebagai agama bagi Persekutuan, setiap individu berhak menganuti dan mengamal agamanya, sebagaimana diperuntuk dalam Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan.

Tragedi umat Islam Palestin diusir dan dijajah zionis Yahudi harus diambil pengajaran demi kesejahteraan generasi akan datang.

No comments:

Post a Comment