Tuesday 19 December 2017

RISIKO TINGGI PELABURAN MATA WANG KRIPTO



Orang ramai dinasihatkan untuk berhati-hati dan memahami risiko tinggi yang dihadapi jika mereka memilih untuk melabur dalam mata wang kripto

Ramai orang mungkin tertarik untuk melabur dalam mata wang kripto seperti Bitcoin, disebabkan kenaikan mendadak dalam harga mereka baru-baru ini.


Mata wang kripto tidak sah diperlakukan. Mereka tidak dikeluarkan oleh mana-mana kerajaan dan tidak disokong oleh mana-mana aset atau pengeluar.

Sebarang lonjakan dalam harga mata wang kripto didorong oleh spekulasi. Maka, risiko kejatuhan mendadak harga adalah tinggi.

Pelabur dalam mata wang kripto harus sedar bahawa mereka menghadapi risiko kehilangan semua modal mereka.

Tiada perlindungan kawal selia untuk pelaburan dalam mata wang kripto dilakukan oleh pihak kerajaan atau pihak berkuasa kewangan di mana-mana negara di seluruh dunia. 



Tidak ada bank di mana-mana negara mengawal selia mata wang kripto. Ia dikendalikan sepenuhnya oleh syarikat. Justeru, tiada peraturan keselamatan ditetapkan, melainkan satu urusniaga pelaburan biasa.

Disebabkan kebanyakan pengendali platform di mana mata wang kripto didagangkan tidak berada di Malaysia, sukar untuk mengesah kesahihan atau kredibiliti mereka.



Mata wang kripto adalah satu bentuk token digital yang dijamin oleh kriptografi dan biasanya digunakan sebagai medium pertukaran, unit akaun atau penyimpan nilai. Contoh mata wang kripto ialah Bitcoin, Ether dan Litecoin.

No comments:

Post a Comment