Friday, 22 December 2017

JANGAN MUDAH MENGALAH SEHINGGA BERJAYA


Jangan mudah mengalah. Sesuatu yang hebat tentunya mengambil masa dan memerlukan pengorbanan. Setiap kesusahan itu ada jalan penyelesaiannya. 

Jangan mudah mengangkat bendera putih. Itu tanda sudah tidak ada usaha lagi. Menyerah kepada pihak lain menentukan nasib kita.

Ingat, tiada titik nokhtah dalam usaha, melainkan telah tercatat peta perjalanan untuk maksud yang berkaitan.

Contohnya, dalam usaha mencari rezeki. Kalau sudah disyaratkan untuk sesuatu kerja itu memerlukan syarat yang tidak mungkin kita capai kerana faktor tertentu, maka itu telah dicatatkan kita tidak mungkin mencapinya.

Teruskan usaha kerana Allah memberi pahala bukan berdasarkan kepada apa yang mampu kita capai. Allah tetap membalas pahala kebaikan kepada setiap usaha ke arah kebaikan dilakukan.

Dalam berusaha tentu kita ada mencapai masa di mana semangat berkobar-kobar. Teruskan semangat itu biarpun dalam keadaan turun naik. Itu lebih baik dari turun tidak naik-naik.

Kekadang kita suka untuk melepaskan peluang yang sememangnya khas untuk kita. Mengapa terjadi demikian?

Jangan sekali-kali terlalu mudah untuk menyerah bila kita sudah di landasan kemenangan.Jangan biarkan kemenangan itu diragut dengan mudah kerana kita berhak untuk mendapatkannya.

Kita perlu berfikir dan merancang percaturan untuk hidup kita sendiri. Itu bukan pentingkan diri. Setiap apa yang kita capai tentu sekali turut memberi kebaikan kepada orang lain di sekeliling.

Atur strategi dan laksanakan. Hidup ini ibarat permainan catur dan peperangan. Siapa yang fikir ke depan dengan strategi yang kemas dialah pemenangnya.

No comments:

Post a Comment