Sunday 29 January 2023

ISU POLITIK ADA PERSAMAAN TEORI DAYA MOMENTUM

  
Momentum adalah kuantiti vektor bagi sesuatu objek. Bila kita berkata berkaitan vektor maka ia perlu mempunyai arah pergerakan dan dalam momentum ia bergantung kepada berat objek tersebut dan juga halaju.Semakaim tinggi halaju objek tersebut atau semakin berat objek tersebut, semakin tinggilah momentum yang dihasilkan.

Dalam fizik, konsep ini dapat menerangkan tentang perlanggaran antara dua objek dan formula momentum bagi suatu objek ditakrifkan sebagai hasil darab jisimnya dan halaju sesuatu  jasad.
 
Dalam politik, teori daya momentum ada persamaan. Secara situasi biasa, orang politik sebenarnya tidak akan berpolitik sepanjang masa. Mereka juga manusia biasa yang ada tugasan lain yang perlu dilakukan.
 
Namun, suasana sepi itu akan bertukar heboh apabila ada pihak lawan yang memulakannya. Mereka akan membalas kembali atas dasar untuk mempertahankan diri sendiri, kumpulan atau parti.
 
Ia sama seperti teori daya momentum. Setiap daya yang dikenakan akan menghasilkan daya yang sama secara bertentangan. Semakin tinggi daya yang diberikan pihak lawan, maka daya yang sama akan dibalas.
 
Kalau itu teori daya momentum, daya ‘membalas’ yang terhasil adalah sama di kedua-dua pihak. Tetapi, dalam politik daya membalas itu mungkin kurang, sama atau lebih daripada apa yang dikenakan terhadapnya.
 
Dalam banyak keadaan daya membalas itu adalah lebih banyak. Maka, jadilah ia seperti jangan dikejutkan harimau sedang tidur, padah buruknya.
 
Jadi, kepada mereka yang suka timbulkan isu politik, berhentilah. Anda ingin menyerang, melemahkan dan memalukan pihak lawan, tetapi sudahnya anda pula diserang, dilemahkan dan dimalukan.
 
Ingatlah, setiap antara kita mempunyai kelemahan sendiri. Muhasabah diri sendiri sebelum menghisab kesalahan pihak lain. Kita berasa diri betul, tetapi ada benda salah yang ada orang tahu tentang kita.  
 
Menang jadi arang, kalah jadi abu. Kedua-dua rosak dan merosakkan. Berhentikan sikap yang merugikan agama, bangsa dan tanah air.

No comments:

Post a Comment