Dalam ayat sebelumnya disebut bahawa ibadat korban adalah satu
'syiar' atau lambang agama Allah iaitu maksudnya: "Demikianlah (ajaran
Allah); dan sesiapa yang menghormati syiar agama Allah, maka (dialah orang yang
bertakwa) kerana sesungguhnya perbuatan itu satu kesan daripada sifat takwa
hati orang mukmin." (Surah al-Hajj: 32)
Syiar agama Allah atau syiar Islam,ialah amal ibadat yang zahir
dan benda yang berhubung dengan agama yang melambangkan agama Allah. Misalnya,
ibadat haji ialah bertawaf, bersaei dan berwukuf di Arafah. Begitu juga
binatang ternak yang dijadikan korban atau yang dijadikan hadiah kepada fakir
miskin.
Ibadat korban terbahagi kepada dua iaitu korban nazar dan korban
sunat. Yang pertama disebut wajib disedekahkan seluruhnya, manakala kedua
dilakukan sama ada semua daging korban itu disedekahkan kepada fakir dan miskin
serta orang yang berkorban boleh mengambil sedikit sekadar beberapa suap untuk
mengambil berkat daripada korban itu atau daging korban itu dibahagikan kepada
tiga bahagian, iaitu satu pertiga disedekahkan kepada fakir miskin, satu
pertiga dihadiahkan kepada umat Islam dan satu pertiga lagi untuk orang yang
berkorban.
Hukum ini berdasarkan kepada ayat bermaksud: "Dengan yang
demikian makanlah kamu dari (daging) binatang korban itu dan berilah makan
kepada orang yang susah, yang fakir miskin." (Surah al-Hajj: 28)
Dan juga ayat yang bermaksud: "Maka apabila ia tumbang (serta
putus nyawanya), makanlah sebahagian daripadanya dan berilah (bahagian yang
lain) kepada orang yang tidak meminta dan yang meminta." (Surah al-Hajj:
36)
Semangat pengagihan daging korban inilah yang mesti kita pupuk dan
semai di kalangan umat Islam. Dalam ibadat korban, ada jalinan kasih dan
persaudaraan yang tidak ternilai harganya di antara umat Islam yang
dipersiapkan Allah Taala. Betapa tidak, kita melihat dalam ibadat korban ada
orang mampu menyembelih haiwan korban yang diagihkan kepada golongan tertentu
dalam masyarakat. Bukankah ia akan mempererat lagi hubungan silaturahim di
kalangan mereka?
Ibadat korban disunatkan Rasulullah sebagai latihan dan ujian bagi
kaum Muslimin untuk memupuk semangat berkorban dengan cara mengeluarkan
sebahagian kecil nikmat dan rezeki yang dilimpahkan Allah untuk dirasai
golongan fakir miskin, sekali gus memanifestasikan syiar Islam itu.
Antara hikmah dan nilai murni pensyariatan korban adalah untuk
melatih dan membentuk sahsiah peribadi umat Islam supaya sentiasa bersedia
berkorban dengan sebahagian rezeki dan nikmat kurniaan Tuhan demi kepentingan
orang lain.
Ia juga sebagai satu cara mendekatkan diri kepada Allah,
at-taqarrub seperti yang kita ikrarkan dalam sembahyang lima waktu:
"Sesungguhnya solatku, hidupku, ibadahku dan matiku adalah untuk berbakti
kepada Allah. Dengan penyembelihan binatang korban itu, boleh dinikmati oleh
diri orang yang berkorban itu sendiri, kaum keluarga jiran tetangga dan sahabat
handai seluruhnya.
No comments:
Post a Comment