Monday 5 August 2024

KEINDAHAN PULAU REDANG MEMUKAU PENGUNJUNG

 
Pulau Redang adalah destinasi pelancongan marin popular dengan pantai yang indah, air jernih, pantai berpasir putih dan ekosistem dasar laut menarik. Keunikan itu mendapat perhatian pengunjung tempatan dan luar negara yang inginkan ketenangan dan sukakan dunia pengembaraan untuk meluangkan masa beberapa hari untuk berehat dan berehat di sini.
 
Dengan penginapan selesa yang baik dan pusat peranginan yang lebih kecil tersedia, Pulau Redang terbukti menjadi syurga yang sesuai dengan semua bajet.
 
Pulau Redang terletak 45 kilometer (km) di utara Kuala Terengganu, terletak dalam pentadbiran daerah Kuala Nerus. Perjalanan menuju Pulau Redang menggunakan bot dari Jeti Merang mengambil masi kira-kira 40 minit, manakala dari Jeti Shahbandar, Kuala Terengganu pula selama 1 1/2 jam.
 
Pulau Redang juga terletak kira-kira setengah jam menaiki bot dari Pulau Perhentian. Pelancong boleh bercuti di kedua-dua pulau dalam satu perjalanan percutian jika ingin mengalami yang terbaik di pulau luar pesisir itu.
 
Pulau Redang terletak di kawasan taman laut yang diwartakan, yang dipanggil Taman Laut Pulau Redang, yang juga merangkumi beberapa pulau kecil. Ia ditadbir oleh Jabatan Taman Laut Malaysia, yang menyediakan perlindungan dan pengurusan khas persekitaran marin dan hidupan liar yang mempunyai kepentingan negara.
 
Di Pulau Redang menawarkan aktiviti selam snoker dan selam skuba yang hebat dan mengandungi salah satu terumbu karang terindah yang penuh dengan hidupan marin eksotik tropika di negara ini.
 
Pengunjung diingatkan agar tidak memusnahkan atau mengambil atau memijak batu karang yang boleh menyebabkan kerosakan. Batu karang dan hidup merin lain adalah khazanah yang perlu dilindungi dan dipelihara untuk mengekalkan ekosistem dan persekitaran yang sihat untuk anak cucu.
 
Selain daripada pantai dan terumbu karang, salah satu tarikan utama ialah hutan bakau, yang bermanfaat secara ekologi kepada kedua-dua hidupan darat dan marin dan ia membantu mengekalkan ekosistem mampan semula jadi untuk pulau itu.
 
Fakta menarik yang ramai tidak tahu, dan untuk menunjukkan berapa umur pulau ini, fosil tumbuhan yang dipelihara dari Zaman Palaeozoik Atas (iaitu sekurang-kurangnya 250 juta tahun yang lalu) boleh diperhatikan di bahagian barat daya Pulau Redang antara Pasir Macam Ayam dan Pasir Kechil.
 
Daya tarikan Pulau Redang terletak pada hamparan pantainya yang menarik, menawarkan kawasan perkhemahan yang sangat baik dengan tempat yang indah untuk berkelah dan berenang dengan selamat di perairan ceteknya.
 
Perairan di sekeliling Pulau Redang juga mengandungi dua buah bangkai kapal yang bersejarah, iaitu H.M.S Putera Wales dan H.M.S Repulse yang karam akibat serangan kepal terbang tempur tentera Jepun ketika Perang Dunia Kedua.
 
Pulau Redang akan ditutup untuk aktiviti pelancongan pada setiap hujung tahun hingga awal tahun akibat ombak besarnya dan tinggi.
 
Tentang Pulau Redang ada dicatatkan oleh Abdullah Abdul Kadir Munshi pada 1851: “"Hatta pada malam Khamis datanglah sebuah perahu kecil dari Kuantan. Maka berkhabarlah ia kepada anak-anak perahu mengatakan ada perahu lanun di Tanjung Tujuh, empat puluh buah dan di Pulau Kapas pun ada, dan di Pulau Redang pun ada dan, maka telah didapati dua buh perahu orang Kuantan dan dua buah lepas lari.”

 


No comments:

Post a Comment