Thursday 19 December 2019

KAMPUNG PANTAI DASAR LOKASI PENDARATAN TENTERA JEPUN

Kampung Pantai Dasar dahulunya antara lokasi peranginan paling terkenal di Kelantan selain Pantai Cinta Berahi (kini Pantai Cahaya Bulan), Pantai Irama dan Pantai Semerak.

Kampung Pantai Dasar kini hanya tinggal saki baki kawasan akibat hakisan teruk yang berlaku sekitar tahun 1980an. Sekarang ini hanya tinggal beberapa hektar kawasan yang masih bertahan setelah dibuat benteng batu besar.

Sebelum ini, Kampung Pantai Dasar yang lebih dikenali Pantai Dasar adalah tumpuan pengunjung. Pantai Dasar mempunyai pantai yang lebar, memanjang dengan pasir yang putih yang dipayungi oleh pokok-pokok rhu yang daunnya sentiasa gemersik dibelai bayu.

Pantai yang terletak kira-kira 13 kilometer dari Kota Bharu dan hanya 3 km daripada Lapangan Terbang, Ismail Petra, di Pengkalan Chepa adalah lokasi pendaratan tentera Jepun ketika menyerang Tanah Melayu.

Pada masa dahulu terdapat banyak kubu konkrit yang pernah digunakan oleh tentera British di sekitar Pantai Dasar dan kawasan berhampiran. Namun, semua kubu tersebut kini telah teggelam di dalam laut akibat tapaknya telah dihakis.

Kini sisa-sisa Pantai Dasar terus dikunjungi oleh mereka untuk menikmati suasana pantai biarpun tidak seindah dahulu. Di situ terdapat beberapa gerai makan untuk melayan kedatangan pengunjung.

No comments:

Post a Comment