Saturday 13 January 2018

KESAN BURUK MAKAN MEE SEGERA

Tahu tak kenapa mee segera boleh tahan lama dalam keadaan keras dan akan menjadi lembut apabila direndam dengan air panas?

Ini disebabkan oleh kandungan wax (lilin) dalam mee tersebut yang membolehkannya tahan lama. Wax mengambil masa lebih panjang untuk hadam sepenuhnya di dalam usus.

Tahukah anda, kandungan wax yang menyelaputi mee segera mengambil masa selama 4-5 hari untuk mencernanya.

Sebab itu tidak elok makan mee segera setiap hari. Wax yang terkumpul di dalam usus memberi kesan buruk kepada kesihatan usus, terutama menyebabkan kanser.

Jangan lupakan juga teknik memasak mee segera anda. Anda seharusnya membuang terlebih dahulu air yang menjadi rendaman mee segera sebelum memakannya. Cara ini depat mengurangkan kadar wax yang masuk ke dalam perut kita.

Kandungan berbahaya lain yang terdapat dalam mee segera ialah yang terdapat di dalam bahan perencah. Kadar MSG dan garam yang tinggi memberi pelbagai kesan negatif kepada kesihatan terutama terhadap fungsi buah pinggang.

Terdapat kajian yang mengatakan bahawa individu yang alah kepada MSG mengalami panas dada, perubahan warna wajah kepada sedikit merah atau sakit kepala yang melampau setelah mengambil produk yang mengandungi MSG yang tinggi.

Selain itu, kandungan dioxin dan plasticizers yang terkandung dalam pek pembungkusan (biasanya dalam bentuk mangkuk atau cawan) juga dikatakan mampu mempertingkatkan risiko serangan kanser di kalangan pengguna.

Bahan kimia yang terlarut dalam air panas akan menjadi bahaya sekiranya di makan dari mangkuk secara terus. 

No comments:

Post a Comment