Monday 25 December 2017

TARIK MINAT PENGUNDI MUDA

Kedudukan UMNO dan BN dilihat semakin lemah. Rakyat membuat kesimpulan bahawa hayat UMNO semakin di penghujung. Mudah kata, UMNO kini ditolak oleh rakyat. 

Antara punca kejayaan parti pembangkang ialah pendekatan baru yang digunakan. Pembangkang kini telah banyak berubah. Mereka mempunyai pendekatan khusus menarik perhatian pengundi, terutama golongan muda.

Kuasa pengundi muda tidak boleh dipandang mudah.  Kira-kira 40 peratus pengundi adalah terdiri pengundi muda. Sikap golongan muda agrasif terhadap sesuatu isu.

Golongan muda tidak mahu menoleh apa sumbangan UMNO dan BN pada masa lain. Itu sudah jadi sejarah. Apa yang mereka mahu adalah masa depan untuk mereka.

Golongan muda juga mudah mendapat maklumat semasa, terutama kesilapan dilakukan kerajaan. Isu rasuah dan sikap buruk lebih mendapat perhatian.

Biarpun banyak mana kebaikan dan kejayaan dicapai kerajaan pimpinan BN, yang akan dinilai ialah 'keburukan' untuk menentukan parti mana akan dipilih dari PRU akan datang.

Panas setahun tidak dinilai, tetapi hujan sehari itu yang jadi perhatian. BN perlu menampilkan pengundi muda yang belum tercalar maruahnya. Calon muda akan menarik minat pengundi muda. 

Satu lagi perlu diberi berhatian ialah pejawat awam.  Jangan pandang mudah pengaruh pejawat awam dalam menentukan iklim politik. 

Biarpun mereka hanya berjawatan rendah, tetapi mereka sebenarnya mempunyai pengaruh yang besar kerana mempunyai hubungan langsung dengan rakyat. 

Sebab itu, UMNO perlu menjalin hubungan lebih erat dengan pejawat awam. Mereka ini adalah aset terpenting yang boleh dijadikan barisan hadapan untuk mempertahankan kerajaan.

Satu lagi perkara ingin perlu ditekankan ialah menyuburkan semangat sukarela dalam parti.  Kekuatan parti bergantung kepada semangat sukarelawan. 

Parti bukan syarikat atau organisasi bermotifkan keuntungan. Tidak ada ahli parti yang dibayar gaji atau upah.  Semua ahli parti adalah sukarelawan parti. 

Dukacita apabila ramai ahli parti mengutamakan keuntungan kewangan dalam kerja-kerja parti.  Terdapat ahli yang hanya melakukan tugas jika ada upah atau ganjaran berbentuk kebendaan.  Jika keadaan ini berterusan, parti akan lemah dan seterusnya hancur.

No comments:

Post a Comment