Bagi
masyarakat Melayu Islam di Malaysia, bila disebut tentang babi, maka akan
timbul perasaan jijik peringkat paling tinggi di dalam jiwa mereka. Perasaan
ini mungkin terbit kerana Islam melarang umatnya memakan daging haiwan
tersebut.
Dalam
ajaran Islam setiap yang haram, jika dilakukan, maka ia boleh mendatangkan dosa
kepada si pelakunya. Bagaimanapun dalam sesetengah hal, kita sering mempunyai
tanggapan yang berbeza-beza terhadap sesuatu perkara sedangkan hukumnya adalah
sama.
Contohnya
rasuah dan salah guna kuasa. Kedua-duanya merupakan suatu amalan yang
diharamkan oleh agama Islam dan dianggap jenayah dalam undang-undang negara.
Persoalannya,
adakah tahap jijik kita sebagai orang Islam terhadap amalan rasuah dan salah
guna kuasa ini berada pada tahap yang sama sebagaimana kita memandang jijik terhadap
babi?
Banyak
kepincangan yang berlaku baik dalam dunia perniagaan, politik dan
kemasyarakatan menjelaskan kepada kita bahawa unsur-unsur kebendaan, sifat
ananiah (mementingkan diri sendiri) dan runtunan hawa nafsu merupakan paksi
utama yang diguna pakai oleh kebanyakan anggota masyarakat dalam membuat
keputusan mereka.
Lebih
malang lagi apabila ia menjadi pedoman utama segelintir pihak yang mempunyai
kuasa dalam sesebuah badan atau pertubuhan.
Maka
tidak hairanlah jika ketika kerajaan berusaha sedaya upaya menyemai nilai-nilai
murni dalam masyarakat baik di peringkat keluarga, syarikat korporat mahupun
kalangan penjawat awam melalui pelbagai dasar dan slogan; kita masih lagi
dihidangkan dengan kes-kes rasuah, salah guna kuasa, keruntuhan akhlak (baik
remaja mahupun dewasa) dan sebagainya.
Di
sini kekuatan iman amat perlu dalam diri setiap insan. Ini kerana iman bukan
saja dapat memelihara diri daripada melakukan perkara yang menyalahi arahan
agama bahkan dapat mencegah diri daripada terjerumus ke dalam suasana yang
boleh mendatangkan syak wasangka masyarakat ke atas diri dan juga institusi
yang diwakilinya.
Sebagaimana
Islam melarang perlakuan zina dengan mengharamkan punca kepadanya seperti
berdua-duaan di tempat sunyi, begitulah pendekatan yang perlu diambil dalam
menangani masalah rasuah.
Sebab
itulah generasi awal Islam menolak sebarang perkara yang boleh mendorong mereka
untuk terjebak dalam amalan ini. Malah mereka cuba mengelaknya sehabis mungkin
sehinggakan para hakim dilarang untuk dipayung ketika hujan kerana dikhuatiri
mereka akan terasa terhutang budi yang akhirnya boleh menyebabkan mereka tidak
dapat memberi keadilan semasa menjalankan tugas.
Dengan
kata lain, dalam usaha mencegah sebarang kemungkaran yang berlaku, agama Islam
menganjurkan pendekatan pencegahan di peringkat akar umbi lagi, bukan bila
masalah sudah merebak dan membesar.
Mungkinkah
dengan mengubah tanggapan masyarakat bahawa rasuah dan salah guna kuasa, bukan
sahaja haram bahkan menjijikkan, sebagaimana hukum ke atas babi, barangkali ia
dapat mengurangkan masalah ini.
No comments:
Post a Comment