Monday, 30 July 2018

LAKUKAN AMALAN UCAP TERIMA KASIH

Ucapan terima kasih adalah sebagai tanda kita ingin menghargai seseorang atas kebaikan yang dilakukan ke atas diri kita dan orang lain. Jika kita pandai menghargai seseorang dengan ucapan terima kasih maka orang lain juga akan lebih selesa dengan kita. Perhubungan kita dengan seseorang akan menjadi lebih rapat lagi. Sifat suka berterima kasih juga adalah sifat yang terpuji dan disukai oleh orang lain.

Kenapa perlu berterima kasih dalam hidup ini? Ucapan terima kasih adalah sebagai menghargai jasa dan budi baik seseorang ke atas diri anda. Jika kita tidak pandai untuk berterima kasih kepada orang lain maka orang lain akan menganggap kita seorang yang tidak tahu menghargai budi baik yang telah diberikan. Mungkin seseorang itu akan terasa hati dengan diri kita. Jadi, ucaplah terima kasih atas setiap kebaikan yang dilakukan oleh seseorang kepada diri kita ini. Mudah-mudahan kita akan memperoleh banyak kebaikan dari lagi pada masa akan datang.

Sebagai seorang muslim ucapan terima kasih adalah satu perbuatan yang sungguh mulia. Tidak susah pun nak ucapkan terima kasih ni kepada orang lain. Mungkin anda tidak mampu untuk membalas balik atas kebaikan yang orang lakukan terhadap anda. Dengan ucapan terima kasih adalah sudah mencukupi sebagai tanda kita menghargainya. Perbuatan  berterima kasih ini adalah sungguh mulia sekali.

Ucapan terima kasih merupakan adab baik dari si penerima. Bagi si pemberi pula ucapan itu merupakan buah ekstra dari infaknya. Ketika dia memberi, niatnya kerana Allah, maka pelbagai balasan sudah menunggunya. Maka, ucapan terima kasih itu, hanyalah balasan pembuka.

Namun, jika si penerima tidak mengucapkan terima kasih, pihak pemberi tak perlu marah, masam muka dan berkecil hati. Sebab, balasan baik yang akan diterimanya dari Allah tidak akan berkurang sedikitpun, meskipun si penerima enggan berterima kasih. Bahkan, kita perlu waspada dengan hati kita, jangan sampai keikhlasan kita menjadi cacat, disebabkan harapan kita ketika memberi adalah mengharap akan mendapatkan ucapan terima kasih semata.

Terlihat ucapan terima kasih ini sederhana, namun hakikatnya dia adalah besar dari kaca mata agama. Nabi SAW menyatakan, "Siapa yang tidak bersyukur kepada manusia, maka sesungguhnya dia tidak bersyukur kepada Allah."

Ia dapat memelihara hubungan baik anda dengan sahabat anda. Jika anda mempunyai seorang sahabat yang banyak menolong anda dalam banyak perkara dalam hidup anda, maka anda perlulah selalu mengucapkan terima kasih kepadanya. Ini dapat mengekalkan hubungan baik persahabatan anda dengan sahabat anda sampai bila-bila pun. Ia juga dapat merapatkan hubungan silaturrahim antara kita dan juga sahabat.

Jadi jangan malas untuk mengucapkan terima kasih, meskipun sekecil zarrah nikmat atau khidmat yang kita terima. Ini adalah adab yang diajarkan Baginda SAW. Jangan lupa juga membiasakan anak kita dengan perkara ini.

Lakukanlah ucapan terima kasih itu dengan hati yang ikhlas jangan pula anda rasa terpaksa untuk lakukannya. Jika anda mengucapkan ucapan terima kasih itu dari hati yang ikhlas, ia juga akan memberi kebahagiaan kepada diri anda juga. Tanpa rasa ikhlas ini, ucapan terima kasih anda tidak membawa sebarang makna kepada diri anda dan juga orang lain. Orang lain pun akan nampak pada diri anda jika anda terpaksa untuk mengucapkan ucapan terima kasih.

No comments:

Post a Comment