Saturday 30 November 2019

KAIN BEDUNG BAYI BAHARU LAHIR JENIS COTTON WARNA PUTIH

Kain bedung digunakan untuk membedung bayi. Membedung atau bedong bayi telah diamalkan dalam masyarakat kita sejak berabad lamanya. Kebanyakannya bersetuju bahawa dengan membedung bayi, ia akan memberi rasa aman kepada bayi.

Membedung bayi dapat membantu keadaan bayi dalam keadaan tenang dan tidur lebih nyenyak. Tidur amt penting bagi bayi untuk membantu tahap kesihatan yang lebih baik. 
 
Bedung bayi diiktiraf sains mempunyai kesan positif terhadap perkembangan bayi baharu lahir. Amalan tradisi yang sudah diamalkan sejak zaman nenek moyang ini rupanya mempunyai pelbagai manfaatnya kepada bayi. 
 
Mungkin ada segelintir ibu moden masa kini enggan mengamalkan amalan membedung bayi lagi kerana beranggapan ia leceh dan menyusahkan. 
 
Sebaiknya dapatkan maklumat tepat dan betul mengenai amalan berbedung yang sebenarnya turut diiktiraf oleh sains moden. 
Ikatan kain yang membaluti tubuh badan bayi sebenarnya menyamai seperti fungsi dinding rahim yang membalut keseluruhan badan bayi semasa dalam kandungan. 
 
Sejurus dilahirkan, tiada lagi dinding rahim yang menghimpit. Bayi juga tidak lagi berada dalam kedudukan fetal. Sensasi pelukan berpanjangan telah ditarik dengan drastik dan bayi merasa bagai hilang dalam sekeliling yang begitu luas. 
 
Pelukan ibu adalah pengganti yang terbaik. Namun, berapa lama ibu boleh terus memeluk atau menggendong bayi? 
 
Maka bedung adalah pengganti pelukan ibu pada bila-bila masa ibu perlu berlepas diri seperti mandi, memasak, tidur atau sakit.
 
 
Apa manfaat bedung kepada bayi? 
1. Memberikan sensasi sentuhan berpanjangan 
Kulit adalah organ terbesar manusia. Sentuhan pula adalah yang paling mententeramkan deria kita. Bedung membaluti tubuh bayi dengan sensasi sentuhan berpanjangan. Setiap dari kita tahu akan nikmat sentuhan. 
 
Namun bagi bayi kecil, ia bukan sekadar nikmat atau keseronokkan yang dirasakan. Lebih dari itu, sentuhan ibarat penyambung nyawa buat bayi kecil! 
 
Tiada sentuhan maka tiadalah sensasi deria. Tiada sensasi ransangan deria, maka tiadalah isyarat yang dihantar ke otak. 
 
Sudah tentu, membedung tidaklah seenak berada didalam dakapan ibu. Namun, ia adalah alternatif terbaik selepas dakapan ibu pada waktu-waktu dimana ibu tidak dapat mendukung atau mendakap bayi. 
2. Bedung mengelakkan bayi dari pergerakan luar kawalan 
Perhatikan imej fetus semasa di dalam kandungan. Ia kelihatan seperti seorang ahli gimnastik yang sedang melipat keseluruhan badannya dan terapung di dalam suatu ruang yang sempit. 
 
Kehilangan dinding rahim melenyapkan ‘halangan’ yang dimiliki sebelum ini. Maka sedikit keresahan boleh segera mengaktifkan reflek Moro bayi dan memulakan gerakan luar kawalan tangan dan kakinya diikuti dengan tangisan. 
 
Kebiasaanya bayi akan mendepakan tangan dan membuka kesemua jarinya. Ia adalah reflek yang hadir pada semua bayi sehingga usia 4 hingga 5 bulan. 
 
Maka ibu akan sedari kerapnya bayi kecil mereka tersentak dan mula menangis atau terus terjaga dari tidur bila tidak dibedung. 
 
 
Membedung bayi adalah salah satu cara untuk mendapatkan bentuk kaki bayi yang lurus dan tidak ‘kengkang’.

Berapa lama bayi perlu dibedung? Sebenarnya, bayi tidak perlu lagi dibedung apabila mereka sudah boleh berguling, iaitu sekitar usia 2-3 bulan.

Dalam usia ini juga, biasanya refleks ‘terkejut’ atau ‘startle reflex’ akan berkurang dan bayi akan dapat tidur dengan lebih lena biarpun tanpa dibedung.

Kain bedung yang digunakan seharusnya dari jenis yang sesuai dengan cuaca di Malaysia. Elak menggunakan kain dari jenis yang menyebabkan haba panas kepada badan bayi.

Kami ada menjual kain bedung bayi secara dalam talian. Mudah, murah dan cepat:
- Ukuran 36 inci x 36 inci.
- Jenis kain cotton
- Kelebihan kain jenis cotton:
* Nyaman dan mudah menyerap peluh.
* Kain terasa dingin di kulit.
* Mudah dicuci.

Dapatkan kain bedung bayi secara dalam talian. Mudah, murah dan cepat.

No comments:

Post a Comment