Pelaburan Bitcoin semakin
terkenal dan diterima umum. Maka timbul persoalan sama ada Bitcoin diiktiraf
oleh syarak ataupun tidak? Adakah Bitcoin satu bentuk harta yang boleh dimiliki
(mal al-mutaqawwam) oleh masyarakat Islam dan diharuskan berjual beli
dengannya?
Ulama-ulama
kotemporari berbeza pandangan dalam menentukan hukum Bitcoin dan juga mata wang
krypto yang seumpamanya.
Kumpulan pertama
berpendapat bahawa Bitcoin adalah patuh syariah dan kumpulan kedua sebaliknya. Manakala
kumpulan ketiga iaitu yang paling ramai masih meneliti dan mengkaji hukum bagi
instrumen transaksi yang baharu ini.
Kumpulan yang
mengharuskan, melihat Bitcoin sebagai satu bentuk harta baharu. Kumpulan ini
berhujah bahawa syarak tidak ada sekatan dalam perkara ini. Selagi tidak ada
nas Quran dan Hadis yang melarang, manusia bebas mencipta sumber kekayaan
baharu.
Hujah yang sama
digunakan untuk mengharuskan Bitcoin sebagai medium pertukaran barangan.
Kumpulan ini berhujah bahawa syarak tidak pernah membuat ketetapan tertentu
tentang jenis medium pertukaran atau mata wang.
Sejarah mata wang
menunjukkan bahawa pelbagai komoditi dan aset seperti kulit kerang, garam,
binatang ternakan, emas dan perak telah digunakan sebagai medium pertukaran
barangan sepanjang peradaban manusia.
Syarat utama bagi
sesuatu aset agar boleh diiktiraf sebagai medium pertukaran ialah penerimaan komuniti.
Selagi mana penjual dan pembeli bersetuju dengan Bitcoin sebagai medium
pertukaran, maka jual beli tersebut adalah sah dari segi syarak.
Kumpulan kedua melihat
Bitcoin adalah satu mudarat kepada ekonomi negara. Kumpulan ini curiga dengan
masa depan Bitcoin.
Kebimbangan ini
berasaskan kepada ketiadaan satu sistem kawal selia dalam penghasilan Bitcoin
dan wang krypto seumpamanya.
Ini tentunya terdedah
kepada manipulasi oleh pihak tertentu yang mempunyai keupayaan luar biasa untuk
menjana Bitcoin sendiri dan boleh menjadi kaya raya dalam sekelip mata.
Kumpulan ini turut
berhujah bahawa ketiadaan sistem kawal selia yang jelas menyebabkan nilai
Bitcoin tidak stabil. Kesemua ini dikaitkan dengan unsur gharar
(ketidakpastian) yang menjadi hujah bahawa Bitcoin tidak patuh syarak.
No comments:
Post a Comment